maandag 24 juni 2013

5 Gezicht op Nes

Gezicht op Nes (5)
vanuit de Vleijen 
1984


Vandaag "ontving" ik twee Buijtenhuijsen (inderdaad met twee keer een "lange ij", de arme tak met de rijke spelling) beide in het bezit van de Gemeente Ameland van Marleen van der Wal-Kooiker. Het gezicht op Nes schilderde Herman, aan het perspectief te zien, vanuit de Vleijen. Ik zal er z.s.m. gaan kijken maar zal waarschijnlijk van de situatie niet veel terug vinden. Het is er nogal veranderd: geen bos, geen zendmast, geen zwem"paradijs". Ik denk dat ik de duivenschuur van Joop rechts zie en daarachter, uiterst rechts, het rijtje huizen aan de Duinweg ? 



Hierbij een geweldige panoramafoto van fotograaf Sander de Jong uit Groningen, genomen in 2008, die laat zien hoe enorm het aanzien vanaf dit plekje in 30 jaar is veranderd. Verdwenen zijn de omheinde stukjes land, gekomen zijn zwembad, zendmast, vijvers en recrea-gebeuren. Klick er op om hem super te vergroten.  


Hier nog een oude ansichtkaart (1925) van uit ongeveer hetzelfde perspectief. 

PS: 6-7-2013, Herman schilderde in 1984 ook een Gezicht op Nes vanaf de Oostzijde. Ik ontdekte het na het laten zien van deze. Het volgt spoedig. Door gebruik te maken van de zoekfunctie en/of de labels en door af en toe terug te bladeren ontstaat er hopelijk een bruikbaar geheel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten