zondag 23 juni 2013

4 Gezicht op Ballum

Gezicht op Ballum (4)
1984


Panorama Ballum, ik denk gezien vanuit het uiterste puntje van het heide-veldje ten Westen van de ingang van het vliegveld (heeft het veldje een naam ?) Lang geleden bespiedde ik hier de op muizen jagende velduilen. Van de week hoorde ik van "lange Piet" dat er dit jaar weer velduilen op Ameland succesvol hebben gebroed (maar niet hier). 
Ik meen ook het nieuwe (geluids)dijkje, achter het Krûspunt op het schilderij te zien helemaal links, maar er staat nog maar één huis achter. Ik zal er binnenkort een foto gaan maken. De boerderij in het midden is niet lang geleden prachtig gerestaureerd. Nu staat Jan Kooiker met zijn bedrijf ervoor. Helemaal rechts nog net een stukje van de Ballumer ijsbaan boomwal. 

Onze zoon Christiaan leerde er schaatsen. Van Henk Klip, die er "het ijs uit de baan trapte" zo hard kon hij. Nu is Chris leraar klassieke talen aan het Murmellius Gymnasium in Alkmaar.
Nu ik meer schilderijen van Herman zie, valt het me op hoe accuraat hij was in de weergave van de topografie. Dit schilderij bevindt zich nog steeds in Ballum. 

PS: kom af en toe eens even bladeren omdat ik aanvullingen en foto's in het artikel ook naderhand zal bijplakken zodat er een bruikbaar documentje kan ontstaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten